Nooit meer naar huis! ;) - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Loes Vinke - WaarBenJij.nu Nooit meer naar huis! ;) - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Loes Vinke - WaarBenJij.nu

Nooit meer naar huis! ;)

Door: Loes Vinke

Blijf op de hoogte en volg Loes

14 Mei 2014 | Cambodja, Kâmpôt

Wouw, het is alweer veel te lang geleden dat ik voor het laatst een blog gemaakt heb. Time flies when you're having fun! 

Gebleven zo'n maand geleden in Vang Vieng,  Laos. Hier heb ik onwijs gefeest, getubed en het nieuwjaar gevierd. Tuben is ontzettend leuk, lekker in je tube de rivier af om af en toe te stoppen bij barren voor een shotje, een armbandje en een dansje. Tijdens het tuben natuurlijk ook gelijk mijn been open gehaald aan een rots, dus zo heb ik mijn eerste litteken te pakken van deze trip. 

Samen met Jen heb ik hier ook een buggy gehuurd om de omgeving te bekijken. Het stadje zelf is namelijk heel erg lelijk. Natuurlijk zijn we verdwaald geraakt maar dat was eigenlijk wel heel erg leuk. Zo hebben we bij locals gelunched en toen het begon te regenen zijn we zo hard mogelijk door de plassen gecrossed! Nat en onder de modder kwamen we weer bij het hostel aan. Het nieuwjaar was geweldig om te vieren, dit is het grootste watergevecht dat ik ooit gezien heb. Iedereen stond klaar met waterpistolen, emmers, tuinslangen of iets anders om elkaar te lijf te gaan. Geen 2 seconden kan je droog blijven. 

Na Vang Vieng ben ik samen met Ellen door gegaan naar Don Det, 4000 islands. De rit daarheen was hells, dus daar zal ik maar niet verder over uitwijken. Don Det is prachtig, vooral het eiland ernaast (Don Kong) was geweldig. Hier heb ik gefietst, ben ik verdwaald (alweer), heb ik gekayakt en heb ik afscheid genomen van de liefste, leukste, geweldigste groep mensen met wie ik twee weken lang heb kunnen reizen. Maar gelukkig reis je nooit alleen als je alleen op reis gaat, dus andere mensen had ik zo ontmoet.

Na Don Det ben ik naar Kratie gegaan, Cambodja.  De grens oversteken is een avontuur opzich. Je betaald zowieso teveel, een paar dollar voor dat stempeltje, voor die en voor die, ohw en het is zondag dus dat is dan 1 dollar extra. Jaja dat gaat allemaal in de zakken van de mensen die daar werken. Maargoed, na 4 uur te hebben gewacht bij de grens eindelijk de bus in richting Kratie. In Kratie is niet erg veel te doen. Hier heb ik een fietstocht gemaakt, een familie uit Sien Reap ontmoet en samen met hen ben ik dolfijnen gaan spotten op de rivier. Een hele leuke ervaring om met een familie uit Cambodja een activiteit te ondernemen. 

Na Kratie ben ik door gegaan naar Sen Monorom, hier heb ik het Mondulkiri Poject gedaan. Dat project helpt olifanten uit de toeristen industrie te halen en ze vrij te laten rondlopen in de jungle. Ook gaan ze de ontbossing tegen, dit gebeurd heel erg veel omdat de locals rijstvelden willen aanleggen overal. Het was echt fantastisch om aan dit project mee te werken. De eerste dag ben je alleen met de olifanten bezig, je mag ze eten geven, knuffelen, met ze wandelen en ze wassen. Ben er toen wel achter gekomen dat ze echt heel groot zijn en ik ze toch een beetje eng en indrukwekkend vind. Die nacht heb ik in een hangmat in de jungle geslapen met ongelofelijk mooi onweer op de achtergrond, ook weer een ervaring die ik niet kwijt wil. Op dag nummer twee ben ik wakker geworden met twee opgezwollen handen en enkels, iets had mij gebeten.... maar dat heeft me niet laten tegenhouden om mee te gaan met de trekking. Deze was soms behoorlijk pittig, zeker toen het begon te onweren en regenen. Al met al waren deze twee dagen een fantastische ervaring en een tip voor iedereen om mee te werken aan dit project mocht je eens in de buurt zijn.

Na de jungle was het weer eens tijd voor een stad, Phnom Phen. Hier heb ik samen met Jen de killing fields en S21 bezocht. Dit was heel erg indrukwekkend en droevig, alle verhalen die je hoort en alles wat je ziet maakt een grote indruk. Vooral de killing tree was verschrikkelijk. Hier werden baby's tegenaan dood geslagen zodat als zij geen wraak konden nemen omdat hun hele familie uitgemoord is. Dit was heel heftig allemaal en ik vind het fantastisch dat de mensen hier allemaal vol leven zitten terwijl het allemaal nog niet zo lang geleden is.

Na Phnom Phen ben ik doorgegaan naar Siem Reap,  in de bus heb ik Rianne ontmoet en samen hebben we Siem Reap onveilig gemaakt. Ik ben daar naar Ankor Wat geweest, dit is een ongelooflijk groot gebied met prachtige oude tempels. Ik ben hier twee dagen geweest en ook van de zonsopgang genoten, prachtig was dat! Siem Reap zelf is een ongelofelijk leuke sfeervolle stad en we hebben hier dan ook hele gezellige leuke avonden meegemaakt en veel leuke mensen ontmoet. Na Siem Reap was mijn plan om door tegaan naar Battambang, dat is helaas niet doorgegaan omdat ze de verkeerde datum op mijn buskaartje geschreven hadden. Ik had geen zin om een nieuwe te kopen dus ben ik maar meteen door gegaan naar Sihanoukville. Zon, zee, strand, cocktails en party trok me wel!

In de bus ben ik twee Zweedse backpackers tegen gekomen en bij aankomst in een leuke dorm gegaan en meteen de hele dag op het strand gelegen met een cocktail in mijn hand,  dat is pas leven! 'S avonds ben ik het nachtleven van Sihanoukville in gedoken. Dit viel allemaal een beetje tegen, het is laag seizoen dus er zijn niet veel mensen. Toch een hele leuke avond gehad die dansend op het strand eindigde! De volgende dag liet Jen, met wie ik 3 weken gereist heb, mij weten geen zin meer te hebben om door te reizen en naar huis wou gaan. Dat kon ik natuurlijk niet laten gebeuren dus ben ik op de boot gesprongen richting paradijselijk Ko Rong om haar te verrassen en weer happy te maken. Daar aangekomen kwam ik erachter dat ze een boottocht aan het doen was dus na 5 uur wachten kon ik haar eindelijk verrassen! Super leuk was dit en we hebben meteen een leuke avond ervan gemaakt. De volgende dag kwamen er weer meer mensen die ik al eerder ontmoet had en zo hadden we weer een leuke groep bij elkaar. Ik ben zelfs actief geweest in paradijs, zo heb ik stand-up paddling geprobeerd. Super leuk om te doen maar onmogelijk om met twee personen op een board te blijven staan. Ook heb ik een boottocht gedaan,  lekker gesnorkeld,  genoten van het uitzicht, de mooiste stranden bezocht, van de boot afgesprongen, gevist en een prachtige zonsondergang gezien. Helaas was het na 5 dagen tijd om weer verder te gaan, dus terug naar Sihanoukville. Daar heb ik nog samen met Marloes een boottocht gedaan langs allerlei eilanden en zijn we een dag naar Ko Rong Saloem geweest, paradijs nummer 2 kan je het ook noemen. 

Met Marloes ga ik de aankomende tijd verder reizen, op dit moment zijn we in Kampot. Hier hebben we de zoutvelden bezocht, pepper plantages getrotseerd, door grotten geklommen, door de krab market in Kep gelopen (waar we overigens geen krab gezien hebben), rabbit eiland bezocht en een heerlijke avond massages gehad. Vandaag gaan we lekker shoppen op de markt en morgen verlaten we het prachtige, sfeervolle, vrolijke en geweldige Cambodja en gaan we de grens over naar Vietnam!

Lieve mensen ik wil nooit meer naar huis! 

Dikke kus

  • 14 Mei 2014 - 10:33

    Jorien :

    Loes! Wat word ik ontzettend blij van jouw verhalen. Ik merk digitaal dat je aan het genieten bent en ook veel leert! Lekker naar het strand, feesten, cultuur snuiven, boottochten maken, kayaken, tempels bezoeken, de jungle in en zelfs met locals lunchen. Super leuk!

    De foto's liegen er trouwens ook niet om. Meid, zet dit voort. Ik weet dat je niet naar huis wilt nu en dat hoeft ook niet. Leef met de dag, geniet, leer, bewonder... En dan kom je vanzelf weer naar huis om dit met ons te delen in real life :).

    Dikke kus!

  • 14 Mei 2014 - 14:03

    Lauwie:

    Lieve Loesie,

    Toen ik op Facebook zag dat je een nieuw reisverslag had geschreven, maakte mijn hart een sprongetje! Daar had ik me zo op verheugd :)
    En dat is niet voor niets, wat een leuk verhaal en wat ben jij aan het genieten! Niet te geloven wat je allemaal al gedaan hebt. Ik ben super blij voor je dat alles zo goed gaat en dat je de tijd van je leven hebt.
    Gelukkig wil je niet naar huis.. want dat betekent dat je het naar je zin hebt! Als je ons maar op tijd begint te missen en niet TE lang weg gaat blijven :P

    Super veel plezier en geniet!!

    Dikke knuffel

  • 14 Mei 2014 - 15:59

    Kelsey:

    super leuk om te lezen!

  • 14 Mei 2014 - 23:25

    Paddy:

    Hoi Loes,

    Wat een fantastische enthousiaste verhalen.
    Deze ervaringen nemen ze je nooit meer af.
    Blijf schrijven!
    Kenzo en Eline volgen je reis op de aardbol.

    Groeten ook van Suti, Eline en Kenzo,

    paddy

  • 29 Mei 2014 - 12:50

    Opa En Oma To:

    Nu pas een antwoord, lieve Loes. Wat een avontuurlijke reis, wat een vracht aan mooie.leuke foto's!!!Dat wordt straks (als je weer thuis bent) een prachtig album. We proberen je route te volgen op een minuscuul kaartje., moeilijk hoor. Er zijn voor ons bekende plaatsnamen bij: Angor Wat, met de beroemde tempels, kennen wij alleen van de mooie plaatjes, en Phnom Pen, Killing Fields van de recente geschiedenis. En behalve alle (super!) leuke dingen die je meemaakt leef je al een hele poos in die volkomen andere cultuur. Zo te horen bevalt je dat goed, Loesje! Ook fijn, dat je leuke medereizigers ontmoet. De helft van de reis zit er op. Tot de volgende blog. Liefs, Opa en Oma To.

  • 11 Juni 2014 - 11:10

    Friederike:

    Haai Loes,

    Erg leuk, je blog! Zo krijgen we een goede indruk van wat je allemaal meemaakt. Wat is je volgende bestemming of is dat ook voor jou een verrassing?
    Ik ga een verhaal schrijven over het nut van reisverzekeringen en vroeg me af of jij een verzekering hebt afgesloten en waarom wel/niet. Zou je me willen mailen als je dit leest (en er tijd voor/zin in hebt?)
    Blijf schrijven! Groetjes, Friederike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loes

Op deze blog hou ik mijn avontuur in Zuid/Oost Azië bij!

Actief sinds 15 Maart 2014
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 5238

Voorgaande reizen:

22 Maart 2014 - 26 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: